Tuesday, February 23, 2010

Kita nyanyi untuk anak2

Aku suka gak menyanyi. Untuk pendengaran sendiri dan anak2 la. Kadang2 kami anak beranak sama2 menyanyi termasuk Alisha sekali.

Tapi lagu yang menjadi ingatan mereka hingga besar adalah

TOLA'ALBADRU 'ALAINA...

sebab dengar je lagu tu dari tak nak tidur leh pulak buat2 tidur...Ain kata itu lagu tidur. Pastu kami suka tukar senikata lagi macam lagu WINGS, Taman Rashidah Utama, lagu fav aku dan aku wat khas untuk anak2 aku.

Boleh kan? sebab ....

1. kat rumah dan aurat suara terjaga
2. enjoy dengan famili
3. tak yah dedah sana sini
4. tak perlu kena peluk2 dgn lelaki bukan muhrim
 
Laaaa....dah nyanyi untuk anak apa perlu dress dedah2 ye tak. Tak logik aku ni tapi nak pakai boleh tak? Tak yah la kang aku geli sendiri lak. Sebenarnya, pada anak2 aku cakap, jangan seronok sangat nak tengok rancangan hiburan tv yang kian banyak. Ada saja pertandingan nyanyian yang menonjolkan pelbagai kelainan. Kadang2 pakaiannya ...aduhai...apatah lagi lepas tu peluk2 depan orangramai. Malah aku tengok dorang rasa bangga dan tanpa ada perasaan malu dapat peluk cium berlainan jenis ni. Bila kita kerap tengok akhirnya macam dah lali dan jadi perkara biasa pulak perkara2 haram tu. Na'uzubillah.. aku doakakan kami tidak terlalai.

Aku memang kurang selesa melihat artis2 sekarang ni terlalu bebas  hingga ada beberapa perkara mereka anggap biasa dan tak perlu ada batasan. Berpeluk dalam majalah tak yah cakap la ni dalam tv lagi tontonan kanak2 kecil juga. Aku benar2 berharap artis2 yang konon dianggap mentor atau idola pada remaja mengubah sikap kerana merekalah antara pendokong watak yang akan mewarnakan corak remaja kita sebab remaja tak jadikan guru atau mak bapak sebagai idola. Kalau mereka negatif,negatifla jadinya.


Apa nak jadi ye. Agaknya kuatir orang kata tak ikut peredaran zaman jadi kena peluk laga2 pipi pompuan lelaki yang haram disentuh siap cium tangan lagi. Agaknya kan kalau Allah turunkan bala, pipi yang dilaga tu melekat terus atau keluar darah busuk..agaknya masa tu baru insaf kot. Emmm.....ataupun mereka akan kata ada orang bomohkan mereka hingga pipi melekat! Na'uzubillah

Aku doa seluruh umat Islam Malaysia khasnya dan seluruh umat Muhammad seluruh dunia terantuk sedikit biar tersedar dari angan2 yang panjang bahawa kita sekarang bagai berada di atas pedang tajam. Kuat iman,taqwa dan semangat, insyallah selamat lah kamu ...

No comments:

Post a Comment