Monday, March 23, 2009

GAJI OH GAJI

Alisha 5 bulan..

Dalam sejarah hidup, ini kali pertama aku terpaksa berhadapan kelewatan gaji hampir sebulan. Selalunya, kami akan terima gaji on time atau terlewat sikit atas sebab fund belum masuk lagi tapi kali ini dah nak masuk bulan Mac, gaji bulan Februari belum dapat sepenuhnya.


Maksud sepenuh aku adalah, cek gaji aku sebenarnya dah clear tapi aku kongsi bersama colleque jadi kami dapat sorang separuh. Cek kawan aku saja yang hingga kini belum lagi dapat di clearkna. Gawat menyebabkan kami turut merasa tempiasnya..apatah lagi anak2 aku yang kecil.


Kena tunggu nak bayar kereta, bank, Kak Ha, telefon etc etc..belum lagi nak beli untuk keperluan anak sekolah. Pensil, pen,buku, nota etc etc..bukan merungut tapi memang itu dah penting,keperluan mereka harus diutamakan..tapi bila dah macam ni....terkedu juga...alhamdulillah...ujian yang manis sebenarnya..


Alisha...dia makin bijak...sekarang dah pandai hulur tangan nak ikut orang. Panggil aku mama bila nak menyusu...manja sekali. Teringin beli baju dia sebab Alisha hadir setelah semua baju abang kakak dia aku sedekahkan pada orang lain. Jadi Alisha memang tak banyak pakaian..yang lama ada yang dah koyak. sian Alisha...Iman pun macam tu...nanti la bila mama ada duit lebih, mama belikan untuk Alisha dan Iman ye...


Alhamdulillah...kami tidak pernah putus makan. Itu yang paling penting. Dan yang utama, hubungan kekeluargaan bertambah erat lebih2 lagi Nizam (Iman panggil abam) dah duduk kat rumah. Terasa kemeriahannya. Nizam ni pulak macam abang tiri kat adik2 dia. Saja je nak menyakat mereka.


Gawat tiada yang lebih melainkan kesabaran yang kian kukuh dan kekuatan dalaman yang padu. Aku dan cik abang kerap berdiskusi bagi menyelaraskan ekonomi rumahtangga kami sesekali bergaduh sayang...ish....habis bantal dibaling.


No comments:

Post a Comment