Tuesday, March 17, 2009

Cari extra income

Kegawatan ekonomi belum pulih lagi. Walau minyak dah turun harga tapi barangan lain tetap macam tu. Salah siapa ye? Aku lebih lah terasa bahangnya. Walau kami suami isteri bekerja, ia tidak mencukupi untuk menampung kami sekeluarga seramai 9 orang. Alhamdulillah, kami tidak pernah putus makan. Kesiannya adalah Nizam yang perlu juga diberi perhatian semasa di kolej. Duit pinjaman MARA belum lepas. Alhamdulillah Nizam pandai berjimat, jadi duit yang aku bagi disimpan untuk mengisi minyak motor dan top up HP nya. Kerap dia tak makan seharian dan hanya akan makan di rumah itupun pada waktu malam. Kalau dia makan rasa tak percaya, dahlah kurus, makannya..masyallah...dia tu MPAJ..

Aku banyak berfikir sekarang ni. Nak tambah pendapatan bantu suami untuk keperluan keluarga. Apa yang aku boleh buat?

1. akuan servis - dari rumah untuk syt kecil dan sederhana.

Komen-Akaun aku tak minat tapi itulah profesion aku sekarang dan aku ada kelebihan disitu. Aku pernah buat penyediaan akaun untuk pinjaman bank dan MARA untuk kawan2 aku tapi sayang tak dapat bayaran walau mereka dah dapat pinjaman. Tak apalah...jadikan ia ibadah. Aku juga bantu bapak dan kakak aku buat akaun hujung tahun untuk income tax.

2.bisnes kek - aku suka gak buat kek sbb masa tak lama depan oven.

Komen-aku pernah bisnes kek masa di MCLJ iaitu,kek coklat,cheese dan kek kukus buah. Semuanya mengambil masa banyak juga dan tempahan pun boleh tahan. Mmg aku keletihan sesungguh sbb aku kerja, dgn anak2 lagi...

3.tulis novel - Mmg minat aku!! tapi sentiasa tak kesempatan sebab adaaaaaa je halnye..alasan...hehehe...bak kata Norzailina kena kuat semangat dan usaha dan jgn cari alasan...huhu..

Komen-masa sekolah aku pernah tulis puisi untuk Utusan Pelajar. Dapatlah duit poket sikit. Aku rajin tulis untuk majalah sekolah dan pernah juga hantar ke majalah2 tapi tak tersiar pun..belum rezeki. Sekarang bila kenal ramai novelis rasa teruja nak sambung cita2 yang terbengkalai berbelas2 tahun...

4.jahit langsir dan telekung-minat ada gak tapi tak kuat la.Jahit langsir senang je..lurus je cuma klu nak ada deco mcm2 tak pandai lak aku.kena g kelas dulu la jwbnya. Arwah mak buat telekung dan menjual dgn harga murah...menurut arwah selain menjual dia beribadat sbb tu jual harga murah. Mak buat telekung dua lapis jadi tak perlu kuatir jika ia jarang. Ha pun galakkan aku buat ini. Menyambung ibadah arwah mak yang tersayang...

Komen-langsir kawin aku satu rumah aku yang jahit bersama arwah mak. Sekarang aku jahit langsir jugak cuma jahit lurus je. Esok raya, hari ni baru jahit,terror kan! Telekong, aku tak berapa mahir walau pernah buat sbb ikut sesuka hati saja janji jadi.

Macamana? Ikutkan cuma akaun saja aku pro tapi tak ada minat dah. Berpuluh tahun abdikan diri,bercengkang mata,berpeluh kepala buat akaun. Jadi sekarang ni dah nak muntah tengok figure.

Alasan ke apa....aku harapkan pertolonga DIA memberi aku ilham untuk melakukan sesuatu tentang ini...

No comments:

Post a Comment