Wednesday, April 15, 2009

Hati2...

Dah lama aku tak posting. Agak bz dengan kira duit orang nih. Duti sendiri tak terkira sebab duit syiling je....
ada satu peristiwa yang buat aku fikir panjang dan nak memanjangkan pada org lain supaya jadi sempadan dan ingatan.
Sahabat aku diminta oleh bos untuk menandatangani surat perjanjian pinjaman untuk syarikat dari orang perseorangan. Dia mula2 nye ye ye je lah..sbb tak baca lagi clause surat tu. Bila dah dapat dia agak terkejut gak sebab dia kena sign atas authorise signatories!!!Terpana kejap. Tapi tak lama la..aku suruh dia segera contact seorang lawyer yang aku juga kenali untuk meminta nasihat dan pandangan.
Jawapannya..'don't u ever sign it!'
Dia tanya bank pulak...
Jawapannya..'don't u ever sign it!'
Tak perlu diperpanjangkan sbb dah ketara dia yang akan dipertanggungjawabkan walau ia untuk syarikat dan duit tu masuk syarikat. Dia minta bos tulis short notes or lagi simple emel yang boleh dijadikan bukti mengatakan kwn aku tu tidak akan dipertanggungjwbkan utk apa2 yg berlaku bla bla bla kalau dia sign surat perjanjian pinjaman syarikat itu.
Peliknya, bos mcm tak leh terima member aku tak nak sign. Dia push gak kawan aku sign sbb ada 3 minit je nak settlekan kes penting nih. Mmg aku tengok dia agak tertekan sbb aku ada kat sebelah dia. Tapi dia kuatkan semangat, dia kata, ' Please issue a a short notes for this.'
Finally....
Finally...
Dia suruh superior kat HQ sign.
Alhamdulillah...selamat ...terima kasih ALLAH. Tak boleh aku lupa suara bengang dia pada member aku tu sebab aku ada kat situ gak. Telinga ni panjang gak...hehhe.. Tak cukup itu, dia issue emel menunjukkan sikap tidak puashati dan terkilannya kerana tidak mempercayai syarikat yang meletak kepercayaan pada kawan aku untuk sign surat tu. Hemp..ye ke....
Nak cakap apa...better becareful than be sorry.. kawan aku sedang cari kerja lain...

No comments:

Post a Comment