Friday, April 24, 2009

Wanita yang dianiaya

Aku terkesima membaca Harian Metro hari ini. Keganasan terhadap wanita makin meningkat. Surut? Rasa tak menyurut bertambah lagi ada. Apa yang berlaku?

Suami gantung isteri tak bertali

Kekejaman yang tak ketara tapi amat menyiksa isteri. Dah lah nafkah tak bayar, anak2 ditinggalkan tanpa dipedulikan..lepas tu biar isteri macam tu. Bila anak2 terbiar salahkan isteri/wanita sebab tak pandai jaga. Dah ada orang nak isteri tu, biarlah isteri hidup bahagia bersama orang lain. Kalau tak nak isteri tu, lepaskan saja. Dosa yang suami tanggung tak terperi azabnya. Kenapa?

a. nafkah zahir batin yang terabai pada isteri.

b.nafkah untuk anak2 yang terbayar.

c.merosakkan masa depan orang lain

d.tidak adil pada isteri dan anak2

etc..etc...

masa akad nikah, bukan main 'akujanji'. Sekarang mempermainkan perasaan insan yang melahirkan zuriat untuk suami. Aku amat2 memandang tinggi pada wanita2 yang kebal ini. Moga ALLAH menganugerahkan syurga pada mereka yang bersabar dan tabah. Jabatan Agama sewajarnye mempercepatkan tindakan bukan hanya menenyeh kertas hingga tidak tertuntas tugas yang digalas. Bukan aku marah jabatan agama cuma peningkatan penindasan pada wanita bagai tak berpenghujung.

1.Cepatkanlah segala proses yang tertangguh.

2.Tangkap suami yang ingkar hadir mahkamah.

3.Bantu isteri yang tidak pasti apa harus dilakukan jika teraniaya begini..

Anak2 kecil dirogol

Aku cukup marah dengan jantan kepala setan atas bawah ni. Agaknya kalau mak dorang kena rogol pun dorang tak kisah. Atau isteri mereka sendiri dirogol. Mereka ni bapak segala setan hingga sanggup pakat anak2 beranak rogol si kecil itu.

Apa hukuman sewajarnye untuk mereka ye....

1.rejam sampai mati

2.kasi

3.campak kat gurun tandus

mungkin bermacam2 lagi sumpah seranah untuk lelaki bertopeng iblis ini.

Apa jadi pada kanak2 yang dah rosak tu..tak ke itu menambah beban sosial yang mmg dah tahap kritikal melampau. Takkan kita nak biar anak2 tu terus disiksa oleh trauma dan pandangan serong masyarakat?

MASYARAKAT...sebenarnya dah lumpuh dari kasihsayang hingga pergaulan bebas di depan mata kita biarkan. Kenapa? Salah satu sebabnya, sekarang remaja dan pandai menghukum sapa2 yang menegur kesilapan mereka. Siap bawa maut lagi!!!! Jadi sapa ada brani tegur... Lagi satu..kubur sendiri2...pandai buat pandai tanggung..mungkin kita semua dah lupa ayat Al 'Ashr....

Mungkinkah...mereka2 ini akan dapat direct dariNYA hukuman di dunia...umpama...

1.sakratul maut yang menyiksakan

2.kesakitan yang tidak ada ubatnye, sakit yang keterlaluan

3.jauh dari rahmat Allah hingga nak makan pun tak mampu

Boleh ke jadi macam tu? Hanya Allah lebih tahu...moga mereka2 yang pernah jadi bapak atau datuk setan sempat bertaubat...mati tidak sapa tahu ..entah2 sedang minum air terus rebah..atau lebih teruk sedang minum arak/berjudi/mendera/durhaka etc etc, Allah cabut nyawa tu tanpa sempat memohon ampun. Sanggup ke menerima siksaan mati, kubur dan api neraka? Na'uzubillah...

Aku memohon dan berdoa, agar aku,suami dan anak2 aku serta kaum kerabat, jiran tetangga, sahabat handai dan seluruh kaum muslimin dan muslimat ....

terpelihara dari musibah yang besar, dilindungi dari bisikan2 syaitan, iblis, jin dan syaitan manusia yang menggoda ke arah kemaksiatan dan dosa2 besar maupun dosa2 kecil...aamin..

Mohon ampun selalu dan rajin buat solat sunat taubat...

ps..aku bukan anti lelaki..aku cuma marah pd lelaki yg menganiaya wanita..

No comments:

Post a Comment