Wednesday, March 31, 2010

Sukar tidak semestinya jatuh

Pagi2 aku termenung.

Malas? err...adala cikit cikit..hehe

Marah? tak lah!

Geram? geram kat sapa ek..geram sayang kat Icha, Iman,Aida, Dilah, Ati, Ain dan Ejam adala..

Fikir? emmm...rasanya la...

Sampai la ni aku ada dengar orang sebut..

Dah tau anak ramai yang gatal berenti keje tu apasal.. ni nak gi mana2 pun semput..anak tak boleh bawa semua..tak ke menyusahkan orang lain... (am I?speechless?but I knew everyone around me did not say kinda words)

Tak leh berenti berenti beranak ke...dah tua buat la cara tua...asik nak beranak je...

etc  etc  etc

Alhamdulillah....itu ayat pertama yang aku ingat.
Aku berenti kerje bukan sesaja..aku ada sebab yang tidak mampu aku catatkan walau dimana2 kartu..walau dimana2 dada akhbar waima walau dimana2 kulit kering...

Ia ada di hati dan ia akan terus di situ untuk aku kongsi dengan yang sentiasa mendengar dan menolong aku... kala aku kesedihan..waktu aku kesempitan..hanya DIA yang membantu dan mencari jalan keluar...
jadi untuk apa aku bersedih hati sebab segala yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi. Walau cabaran dan ujian hebat namun hati aku dipenuhi dengan ketenangan...insyallah.

terutama melihat Alisha ku membesar depan mata..yang sentiasa aku dengar dia memanggil manja namaku..terlalu indah untuk mendengar suara lembutnya memanggil 'maaaa..' hati yang sedih bisa ceria  dan memandang wajah mulus itu..ahhhhh... tak tertulis perasaan ini..



Melihat keletah Iman yang kerap menduga sabar..ada saja soalan yang keluar dari bibirnya dan soalan cepumas adalah

KENAPA?

aisyaman...tak ada soalan bernas lain tau..tengok ikan berenang kat laut pun dia tanya kenapa..hahaha.. challenge kan..hingga Fariz dan Amalina (anak kakak aku, Noraini atau adik pada  pengantin yang baru lepas diraikan) tak larat nak layan soalan Iman yang  bertubi2.. itu baru jumpa 2-3 jam aje tu...hahaha

Lagi? anak2 yang lain pun ada kerenah masing2 walau dah besar panjang. Kerap hati ini penuh dengan api kemarahan tapi aku pendam tapi bila dah meletup ...gunung berapi Karakatoa puunnnn kalah.... tanyalah Izzati dan Adilah...dorng asik kena je...kesian anak dara aku tu....ishhh...marah2 pun aku sayangggg .. nak didik mereka...

Seronok  bila aku sambut berita gembira Nur Farahain dapat 6A dalam SPM nya...yang boleh aku beri adalah pelukan dari seorang mama...huhu...tiada hadiah ....dan harijadi Ain 30.3 yang ke 18 tahun baru lepas ni pun disambut lewat sehari...kesian Ain... aku buat black forest cake... seronok sebab kami sekeluarga berkumpul dan makan sama2 dengan telatah Iman dan Alisha yang selalu mencuit hati. Seronok kan?


BFC untuk Ain sempena harijadi dan SPMnya...

Nizam pulak asik sibuk dengan assignment dia..hati yang tersentuh ada masa berkata2...ejam dah lupa ma ke? Teruk kan? anak belajar punnnn nak pening...



Anak2 belum disambar orang,aku dah kesunyian. Sib baik ada si kecil. Aida makin bijak walau asik gaduh dengan Iman tapi mereka adalah good friend...

So...inilah syurgaku... walau letih menghadapi pelbagai kerenah dan adakala rungutan tapi hati aku terima segala dengan redha..sabar....dan tenang.sesekali badai melanda adalah perkara biasa kan.

Kekasih hati sentiasa ada di sisi walau dalam situasi apa sekalipun. Bergurau, bercanda, bergaduh adalah perlu untuk mencukupkan asam garam rumahtangga...kalau tak ada itu semua... alahai..macam makan nasi tanpa lauk la...

Dalam hati ini sentiasa berdoa untuk kesejahteraan anak2 yang aku kasihi... tiada lagi yang terindah selain mendapat mereka sebagai anak...

Jadi..walau apa orang kata...aku  terima dengan senyum manis kerana senyum adalah sedekah dan ia daalah pengubat hati yang mujarab. Allah ketemukan aku insan2 yang kerap membantu aku dan saling bertukar fikiran, seperti:

Ana - sahabat karib dari tingkatan 5 yang tidak pernah aku lupa. Walau jauh tapi hati kami sentiasa dekat. Luv u Ana!!

Yasmin - pertemuan di Klinik Global membuahkan persahabatan yang kekal dan utuh hingga kini.Kami kerap berdating dan berbincang berbagai isu terutama ideanya yang sentiasa up untuk coklat aku. Kerap Yasmin datang ke rumah jalan2 makan angin sebelum fetch anak dia dari tahfiz.

Hanum - apalagi..sentiasa kami sama2 berbincang tentang bisnes kami...dan kini aku jadi cikgu coklat atas dorongan dan kerjasama dia

Bekerja tidak semesti di pejabat... tapi aku tidak nafikan kerja pejabat lebih tersusun pendapatannya. Apapun aku kena terus fight untuk kesejahteraan semua...doakan aku ye...

No comments:

Post a Comment