Monday, October 7, 2013

Pengharapan

Dari hari ke hari, keinginan kian menggebu. Tak terasa bumi dipijak. Apa saja dilakukan pasti terbayang segala harapan bagai layar terpampang di depan mata, menganalisa segala apa bakal berlaku jika tindakan ini diteruskan.
 
Tapi biasalah.. ada ujian tiap keputusan. Samada kita bersedia menghadapinya atau biar ia berlalu sepi. Hati ini ingin sekali meneruskan tapi demi melihat 7 pasang mata berkelip2 menyorot tiap langkah kaki, terpancung segala impian. Bukan mereka penghalang tapi laluannya barangkali akan gawat sedikit. Apatah lagi segala keperluan kian meningkat dan mengikat kehendak diri.
 
Alisha si kecil, mendamba perhatian dan kasih sayang tak berbelah bagi. Kesian dia kalau tak dapat di sekolahkan tahun depan. Mata bulat dia bersinar bila disebut sekolah. Teruja sungguh dia. Merungut bila tidak diajar mengaji tapi sempat lagi bermain2. Lagak lucu, nakal terbayang2 di mata. Rindu tak pernah surut namun panggilan tugas mengatasi segalanya.
 
 
 
Yang lain2...Saya bukan mengatakan saya tidak mampu melakukannya. Bukan juga takut. Saya tau, memintalah, memohonlah, merayulah padaNYA... jangan sesekali kecundang mengharap. Samada cepat atau lambat, Allah pasti menunaikannya. Samada tertunai yang dipinta atau diganti dengan yang lebih baik. Segalanya dalam susunanNYA.
 
Riak air yang beralun perlahan, sekali2 akan timbul gelombang yang tak terduga.
 
Senang diputuskan, saya belum mampu melakukannya. Semangat saya belum seutuh mana. Saya masih menganyam harapan. Biasanya dalam keadaan begini, saya lebih suka berdiam. Mengalun zikir dan selawat. Ber Istigfar merentas lebuhraya Utara Selatan saban hari. Minta dikuat segala keazaman.
Mempertaruhkan segenap tenaga yang secubit ini. Airmata jadi murah saat2 ini. Tidak terkira dada ini bergetar menahan rasa.
 
Allah..aku kuat dengan kekuatanMu
Aku dicinta dengan kecintaanMu
Aku sabar dengan kesabaranMu
Aku rindu dalam kerinduanMu
 
aku mohon dari segenap rasa
izinkan aku menggapai impian
izinkan aku berlari mengejar pelangi
kerana kesulitan itu adalah nikmat anugerahMu
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment