Monday, August 31, 2009

Hari ni Hari jadi mak

Hari ni harijadi mak. Lepas sahur tadi, tetiba teringat mak...

Birthday terakhir mak aritu, aku sambut dalam keadaan pantang 15 hari lepas lahirkan Aida. Tak celebrate apa sangat sebab masih dalam keadaan sakit. Demi sayang pada seorang mak yang banyak berjasa pada aku anak bongsunya, aku pergi ke rumah mak untuk meraikan. Mak ceria betul...suka dia melihat kami datang. Mak memang macam tu, selalu sibuk2 kalau orang datang. Tak kiralah aku ke,kakak2 aku ke atau abang2 aku ke yang datang, dia ceria sekali. (Itulah agaknya aku bila anak2 aku dah besar dan meninggalkan rumah bagi memulakan hidup sendiri..sob sob...nak berpisah dengan anak2 tu yang tak sanggup rasanya. Walau dah 7 orang, aku selalu kira...rasa macam tak cukupppppppp je....hahahahaha....)

Aku masih ingat kata2 aku masa duduk bersantai dengan mak. Kami berbual pasal kematian. Aku cakap pasal kenduri arwah yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah maka ia dianggap bidaah. Aku bertanya pada mak pasal ni. Aku lihat mak pandang keluar, rumah, jauh...telus menuju alam yang tidak pasti. Berkali aku panggil mak tapi dia bagai terleka.

Balik rumah, aku pulak yang temenung kuatir kata2 aku tadi menyinggung perasaan mak. Kuatir aku itu membuat aku telefon mak minta maaf jika kata2 aku terlebih ayat. Mak kata dia tak perasan aku kata apa.

Selang lebih kurang 2 minggu lepas tu mak datang rumah aku bersama anak2 buah seramai 2 orang. Mak ceria dan gembira sekali melihat cucu barunya. Aku pelawa mak tidur rumah aku. Mak nak tapi risau anak buah yang esok sekolah pulak. Mak sebenarnya risau juga pasal aku yang masih dalam pantang, operate lak tu dan dia tak bantu aku untuk jaga aku. Ala...aku kata, orang dah biasa la mak.Mak jangan risau.

Mak senyum je. Kami berbual panjang dalam suasana yang begitu harmoni. Ada terlintas dalam hati nak bergambar dengan mak tapi aku pendam hingga terlupa terus!

13.9 mak demam tapi demam biasa mak kata. Dia minta aku belikan air coklat sebab masa mengandung aku minum air coklat untuk memudahkan aku buang air. Aku belikan tapi mak pulak lepas tu muntah2. Aku ziarahi mak untuk melihat keadaannya. Dia tak nak pulak ke klinik sebab dah ada ubat katanya.

Aku kerap juga telefon mak. Ada satu hari aku telefon, mak ceriaaaaaaaa sesangat. Macam tak ada apa2 berlaku. Macam tak demam lak. Aku seronok melayan mak. Kami ketawa dan bergaduh dalam telefon. Rasa rindu pulak nak jumpa mak masa tu.....tapi suami aku kerja dan aku tak boleh nak memandu dalam keadaan macam ni. Pulak tu kereta proton aku tu agak susah nak bawa. Stereng berat, clutch dan gear..sikit punya susah dan berat.


16.9........aku sambung pada tarikh tu nanti............

1 comment:

  1. Salam, nanti sambung lagi cerita ni ya...

    Bestnya belajar kat LKM...akak belum dapat peluang lagi...
    nak sangant belajat ke sana...

    ReplyDelete