Tuesday, October 20, 2009

Sambungan pasal mak

Lambat sungguh aku ambil masa nak sambung pasal mak. Apa taknya, tarikh lahir mak 1.9. sekarang ni dah masuk ujung bulan okt.

Masa aku lahirkan Aida, mak risau yang amat sebab aku kena operate. keluar aje dari labour room, mak terus tanya

Dah suruh doktor ikat?
Aku terpinga2, ikat apa mak?
laaaa....apasal tak ikat. nanti beranak lagi. Ish..patut suruh doktor ikat tadi, omel mak.
Ehm..mana orang tau pasal tu....


Dah sakit2 masa tu malas nak fikir tapi mak nampak ceria dan gembira sekali bila aku dah keluar tu. Apa taknya dia berbual dengan suami dan sepupu aku dari spore,Ayyob, sampai tak perasan kot ada ramai pesakit dalam wad tu sampai aku terpaksa tegur suami aku yang sentiasa ber'bateri baru'.

Mak tak dapat jaga aku di rumah sebab jaga anak buah aku. Aku tak kisah sebab dah biasa sendirian. Lagipun suami dan anak2 menolong jaga aku sebenarnya.

Hari jadi mak, aku yang dalam pantang 15 hari aku gi umah mak. nak raikan usia yang panjang..dan moga mak dimurahkan rezeki. Tapi mak kurang sihat masa tu. aku dan suami borak2 dgn mak dengan berbagai isu tapi mak ni macam asik merenung jauh tembus keluar rumah... tak sihat agaknya. Aku bawa susu segar perisa coklat sebab mak teringin.

Masa usia Aida hampir sebulan, mak datang ziarah aku. Dia bawa sama cucu2 yang dijaganya. Mak aku mmg expert bawa keta jadi tak perlu bimbang dia keluar sorang2..hehhe...seronok sungguh aku berborak dgn mak rasa tak nak berhenti dan tak kasi mak balik. Aku pujuk mak tidor umah aku tapi mak risau cucu2 dia esok nak sekolah pulak. geram gak tapi tak pe... lain kali mak leh tidur umah aku kan kan kan...

Satu hari tak silap dalam 13.9 mak telefon aku. kami berbual2 dengan disulami gelak ketawa. Rasa rindu dengan mak tapi apa nak buat aku dalam pantang masa tu. mak kurang sihat apa daya aku tak boleh nak ziarah sebab cik abang kerja.

16.9 aku dapat berita mak masuk wad tengah malam tu. Kakak sulung aku antar. aku pulak lepas makan sarapan, muntah pulak. Sakit jugak jahitan tapi aku kan kuat..

nak gak ziarah mak tapi suami aku keje. Aku doakan mak selamat lagipun Ani kata dia baru lepas tengok mak, mak ok je. aman pun cakap macam tu, jadi dorang tak nak aku risau sangat.

Tapi tup tup tengahari tu dengar mak dah tak sedar. Apalagi aku rayu mintak suami aku balik. Dengan bawa baby dan semua anak2 aku yang lain kami berkejar ke GH. Aku yang macam tak sedar dalam pantang tu, jalan menonong tinggalkan anak2 dan suami. Sampai saja ke katil mak, seornag nurse melambai aku dan bertanya jika aku anak mak. Da minta aku tolong keluarkan cincin dari jari mak.dorang dah cuba tapi tak boleh. Alhamdulillah dengan mudah aku boleh tarik cincin tu dan terus sarung ke jari aku. Aku terus duduk di kerusi dan mengelus2 jemari mak. mak lena sungguh. Macam tidur je. Kakak2 aku yang lain datang dan kami berbincang siapa yang nak jaga mak nanti. Aku tumpang dengar je sebab tak boleh nak join sama walau hati ini menari2 nak jaga mak. Tak pe doa aku sentiasa bersama mak.

lapar ..sebab dari pagi tak makan. lebih kurang pukul 4pm aku dan anak2 serta kakak sekeluarga turun bawah nak makan sikit. Alhamdulillah Aida tak meragam dan tak minta susu langsung. Dia faham mama dia yang kekalutan. Terima kasih Allah. Baru je nak makan hubby tanya dah sudah lum. Berap kali dia tanya macam tu. Aku dah fikir macam2 dah. Cepat2 aku sudahkan makan dan tanya kenapa.

.............Terus kami bergegas naik balik. Aku memang lalai betul hingga aku lupa anak2. hubby pun sama.Dah smapai atas baru perasan semua anak2 tak ada. Cemas. Suami tunggu kat lift dan aku terus ke katil mak.

Mak dah pergi....alat bantuan pernafasan dah dicabut. Aku terduduk tanpa airmata. membaca segala apa yang ku ingat untuk menguatkan semangat. pesakit di situ terkejut bbila mengetahui aku dalam pantang sebab aku tak nampak macam orang dlm pantang.

Sepanjang malam hingga pagi lepas jenazah dibawa pulang aku tidak mampu tidur. Menitis airmata pun tak mampu. hanya tinggal rasa tidak faham dan keliru. Saat mandikan mak, aku dah cakap nak join sekali untuk kali terakhir. nak buat seperti yang aku dah lakukan pada arwah mertua ku. Namun Allah mengasihani akan aku yang letih dan sakit. Waktu perkataan mandikan mak nak mula...mata ku terus saja terpejam tanpa dapat aku tahan..yang mampu aku sebut adalah...

Kak long..tolong jaga anak Dara...

Baga dibius...segalanya tak mampu kita lakukan. Usai mandi dan kapankan mak, kak long kejutkan aku untuk cium mak. Aku hanya menurut tanpa suara. cuba untuk menangis tapi tak mampu. Semuanya selamat..dan tinggal aku termangu2.

hingga habis waktu nifas, tengahmalam lepas 12 malam, baru aku perasan mak tak ada. mengongoi2 aku menangis teringat mak. Hubby yang terkejut terus saja memujuk aku. seminggu aku menangis menahan sedih. Aku rindu mak. Saat akhir bersama mak sesungguhnya merupakan perkara yang tak mungkin aku lupakan. Mak tau saat dia nak sampai hingga dia sanggup ke rumah aku. mak telefon aku dan kami berbual panjang dengan ceria bagai esok tak bercakap lagi.

Segalanya di bawah pengetahuan yang Maha mengetahui. Aku pasrah dan redha. Tiap kali memutar CD raya bersama mak, perasaan rindu datang mendera. orang cakap rupa aku sama dengan arwah. nak tengok arwah tengoklah aku...

Al Fatihah untuk mak dan mertua tersayang....

No comments:

Post a Comment